Sorateiden kunnostus keväällä ja syksyllä

Sorateiden kunnostus eli sorastus on tärkeää tehdä keväisin ja syksyisin, jotta tiet pysyvät kunnossa. Kiviainesjohtajamme Mikko Koskinen ja myyntijohtajamme Petri Ahola nostavat esiin tärkeitä asioita sorastukseen liittyen.
Miksi sorateitä täytyy kunnostaa?
Huonoon kuntoon päässet tiet, joissa on kuoppia, on tärkeää kunnostaa. Sorastus parantaa ajomukavuutta ja mikä tärkeintä, lisää liikenneturvallisuutta sekä vähentää riskiä auton rikkoutumisesta. Teiden kunnostus on tienpitäjien velvollisuus, Ahola muistuttaa.
Milloin sorastus voidaan tehdä?
Sorastuksen tarve riippuu aina tien kunnosta. Sorastus tehdään käytännössä ennen ja jälkeen pakkaskauden, eli keväisin ja syksyisin. Maa ei saa olla roudassa, eli pakkasella sitä ei voi tehdä. Talven jälkeen routaheitot yleensä lisäävät kunnostustarvetta.
Miten sorastus tehdään käytännössä?
Koskinen kertoo, että tien kunto vaikuttaa sorastukseen tekoon. Jos tie on päässyt huonoon kuntoon, sen pinta rikotaan. Jos tie on kohtuullisessa kunnossa, sorastus voidaan tehdä suoraan vanhan pinnan päälle. Kun uusi kulutuskerros kiviainesta on levitetty, tien pinta muotoillaan.
Ahola painottaa profiloinnin merkitystä, jotta vesi pääsee valumaan pois tieltä. Yleensä teissä on yksipuoleinen kallistus, mutta jos tiessä on harja, on tärkeää huolehtien molempien puolien kallistuksista, jotta sadevesi valuu varmasti ojiin.
Millaisella murskeella teitä sorastetaan?
Pääsääntöisesti tiet sorastetaan kalliomurskeella, jonka raekoko on 0-16 mm. Koskinen kertoo, että sorastukseen voidaan käyttää myös soramurskeita, mutta niitä on vähemmän saatavilla nykyään. Läänin Kuljetuksen asiantunteva henkilöstö auttaa mielellään sopivan kiviaineksen valinnassa.
Miksi sorastukseen kannattaa valita Läänin Kuljetuksen kiviainesta?
Läänin Kuljetus tuottaa itse sorastukseen tarvittavaa kiviainesta. Tuotantoprosessissa on tarkka laadunvalvonta ja näin ollen voidaan varmistua, että kiviaines on laadukasta ja se soveltuu sorastukseen.
Läänin Kuljetuksen kiviainesten laadusta vastaava Koskinen korostaa, että on myös tärkeää huomioida, ettei kiviaines ole liian terävää, jotta se ei riko autojen renkaita. Kiviaineksen muotoon vaikuttaa murskaustekniikka.
Sorastukseen käytettävä kalliomurske 0-16 mm on myydyin tuotteemme ja sitä on saatavilla tällä hetkellä koko toiminta-alueeltamme, joka kattaa Varsinais-Suomen, Satakunnan, Pirkanmaan ja Etelä-Karjalan.
Pyydä tarjous myynnistämme!